Rabarberkompot


Til morgenmad fik jeg min sædvanlige morgengrød, denne gang var den dog varieret med rabarberkompot, som smagte umådeligt godt! Jeg har længtes efter en god kompot, og denne var perfekt, da det syrlige fra rabarberne og vanille og sukkeret fandt hinanden i en sød symbiose. Citronsaften gav kompotten det ekstra twist, som jeg ofte mangler i søde sager. Hvis du har det som mig så giv citronsaften en chance :-)

 Rabarberkompot til et par dage (eller hvor længe du kan holde fingrene væk)
  1. Skær rabarberne i ca. 1 cm stykker.
  2. Hæld vand i en tykbundet gryde/kasserolle og tilsæt de resterende ingredienser.
  3. Lad kasserollengryden stå på køkkenbordet, gerne ½ time, og lad sukker, citronsaft og vanille trænge ind i rabarberne. 
  4. Sæt nu kasserollen/gryden på blusset og lad massen koge op. Lad det småkoge i ca. 6 minutter, kortere tid hvis du vil have mere bid i rabarberne, og længere tid hvis du ønsker rabarberne udkogt.
  5. Lad kompotten køle af og opbevar den på i en lufttæt beholder på køl. Den holder sig ca. 1- 2 uger. Vil du have mere kompot end dette, så ganges opskriften selvfølgelig bare op :-)

Servér kompotten som tilbehør eller topping til morgengrøden som her. Smør den på en ostemad, hæld den over din yoghurt/skyr, eller servér den som tilbehør til kage eller is.

Rabarberkompotten kommer ikke til sin ret på billedet på grund af min grove morgengrød, men jeg håber du alligevel, at I kan få en fornemmelse af, at det var en særlig lækker sag at toppe grøden med :-)
Bon appetit!

Etiketter: , , , , , ,