Laktosefri tærte


Jeg har praktisk talt levet af laktosefri tærte den sidste uge. Den er nem og billig at lave, fyldet afhænger af køleskabets indhold, jeg undgår madspild og den smager himmelsk. 
Jeg har taget udgangspunkt i min søde venindes laktosefri tærte, som ligger på bloggen Min Laktosefri Verden. Jeg har tilføjet lidt til opskriften og undladt noget andet, så den passer til, hvad jeg har i mine køkkenskabe. 

Til tærtedejen skal du bruge: 
200 g grahamsmel
3 - 4 spsk. god oliven - eller rapsolie
0,5 dl sukkerfri sojamælk
1 dl lunken vand
0,5 tsk salt

Til fyldet har jeg her brugt:
1 dl sukkerfri sojamælk
4 æg
Salt og peber
1 tsk tørret basilikum (i mangel af bedre)
En kvart squash i skiver
1 blommetomat i skiver
Et halv rødløg i ringe
En håndfuld ruccola

Fremgangsmåde:
- Hæld de våde ingredienser til dejen i en røreskål. Tilsæt olie og salt og til sidst mel. Rør dejen godt sammen med en gaffel (eller hvad det foretrukne redskab er). Tilsæt evt. lidt mere mel, hvis blandingen er for våd. Stil dejen på køl mens fyldet forberedes. 
- Bland sojamælk og æg og pisk let. Skær grøntsagerne i skiver/ringe. 
- Pres dejen ned i en tærteform. Jeg gør det med fingrene og sørger for at dejen kommer godt op ad siderne, så æggemassen ikke vælter ud over, når den kommer i. Forbag nu tærtedejen ved 200 grader i 20 minutter. 
- Når tærtedejen har forbagt, lægges grøntsagerne i tærtenbunden. Gem lidt løg og ruccola. 
- Hæld æggemassen ud over fyldet i tærten og top med ringe af rødløg og ruccola. 
- Tærten bages nu i ovnen ved 200 grader i 45 minutter. 

Etiketter: , , , , , ,