Strawberry Cheesecake // Glutenfree & lactosefree


Min lillebror har fødselsdag i juni. Jeg er misundelig, frygtelig misundelig. Jeg er født i november og har således ikke mulighed for hverken at fejre år på terrassen eller på under solens varme stråler. Derfor gør jeg altid meget ud af både mine forældre og min brors fødselsdage, som alle har mulighed for at holde deres udendørs. At holde noget, hvad end det måtte være, udendørs har altid vægtet højt i min bog. Det skaber en helt anden hygge og en ganske anden stemning, som jeg knuselsker. At hygge sig i solen med lidt sødt og godt selskab går man aldrig fejl af. Tilmed med et godt glas vin, så bliver det næsten ikke bedre.
Til min brors 21-års fødselsdag lavede jeg denne cheesecake med et stænk af citron og med flotte jordbær til pynt. Skal den laves både gluten - og laktosefri kan det gå hen at blive en dyr affære, hvorfor min pengebog blev en anelse tyndere. Det er dog dét værd; både i den forstand, at den kan spises af folk som jeg selv, som er laktoseintolerant og passer på med gluten, men også da sukkeret er skiftet ud med sukrin, som bevirker at synden ikke føles nær så stor.

Laktose - og glutenfri strawberry cheesecake - laves af 3 omgange, så er du advaret:

1) Bund: 
100 g mandler malet til mel
1,5 dl udstenede dadler
Saft og skal af en halv citron

Fremgangsmåde:
Mal først mandlerne til mel i en foodprosessor eller en minihakker. Tilsæt derefter de udstenede dadler, citronskal - og saft og kør i foodprocessoren, til massen er homogen.
I en springform: tryk massen ud i bunden og gerne lidt op ad kanterne.

2) Første lag:
400 gram laktosefri flødeost naturel (Philidelphia og Arla laver laktosefri varianter)
2 æg
50 gram sukrin
1,5 tsk. vaniljepulver

Fremgangsmåde:
Bland flødeost, sukrin og vanillepulver i en skål. Pisk det til en jævn masse.
Tilsæt ét æg ad gangen og pisk derefter igen til en jævn masse.
Hæld massen ud over bunden i springformen og bag denne ved 190 grader i 20 minutter.
Lad kagen køle af i 20 minutter.

3) Andet lag:
400 gram laktosefri creme fraiche (kan findes hos Valio og Arla)
50 gram sukrin
1,5 tsk. sukrin
Skal og saft af en halv citron

Fremgangsmåde: 
Bland ovenstående ingredienser sammen i en skål. Pisk til en jævn masse.
Hæld denne over den afkølede bagte kage.
Bag igen ved 190 grader i 10 minutter.
Stil kagen ntil afkøling.

4) Pynt
Jordbær og en stilk mynte.

Fremgangsmåde: 
Skær stilken af hvert enkelt jordbær. Stil det derefter på fladen, som er skåret af og skær vertikalt jordbærret i ikke alt for tynde skiver. 
Tag de største skiver fra midten og pynt i kanten af kagen, 'arbejd dig ind' med de mindre skiver, således at kagen er symmetrisk at se på.
Pynt til slut med en lille stilk mynte. 

Bon appetit!

Etiketter: , , , , , ,